Registrace | Přihlásit

Studijní materiál: Základní pojmy z Managementu

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
1.1 Definice managementu
V literatuře lze najít různé definice pojmu „management“. Velmi jednoduchou uvádí Robbins a Coulter (2009, s. 6): „Management je to, co dělají manažeři“. Robbins a Coulter (2004, 2009) však vzápětí dodávají, že takováto definice by nám mnoho informací neprozradila. Definují tedy management jako „proces koordinace pracovních aktivit lidí tak, aby byly provedeny účinně a efektivně“ (Robbins a Coulter, 2004, str. 23).
Weihrich a Koontz (2005, str. 4) definují management jako „proces vytváření a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracující společně ve skupinách, efektivně vykonávají zvolené cíle“ [vlastní překlad].
Definice managementu je podle Vodáčka a Vodáčkové (2006) možno rozdělit podle toho, co zdůrazňují, do těchto skupin:

1. Vedení lidí
Příkladem definice zdůrazňující vedení lidí je ta od Americké manažerské asociace (in Vodáček a Vodáčková, 2006, str. 12): „Management znamená umění dosahovat cíle organizace rukama a hlavami jiných“.

2. Specifické funkce vykonávané vedoucími pracovníky
Například se jedná o definici Chunga (in Vodáček a Vodáčková, 2001, str. 16): „Management je proces plánování, organizování, vedení a kontroly organizačních činností zaměřených na dosažení organizačních cílů“.

3. Účel a používané nástroje.
Příkladem může být tato definice: „Management je soubor přístupů, názorů, doporučení a metod, které užívají vedoucí pracovníci (manažeři) k zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), směřujících k dosažení soustavy cílů organizace“ (Vodáček a Vodáčková, 2006, str. 12)
Hodnocení (0x):