Registrace | Přihlásit

Vypracované otázky: Zpracované okruhy z Marketingu ke zkoušce

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
1. Základní pojmy - Trh - chování spotřebitelů a prodávajících, jeho vývoj, podstata a vývoj marketingu - podnikatelské filozofie, funkce marketingu ve firmě, celospolečenské koncepce. Marketingová koncepce - marketingové řízení, marketingový výzkum, marketingové prostředí, marketingový mix. Definice marketingu.

Definice marketingu = proces plánování, realizace koncepcí, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb s cílem dosáhnout takové směny, která uspokojí požadavky jednotlivců a organizací. Jedná se o proces sladění mezi poptávkou a nabídkou. Umožňuje najít řešení pro protichůdné cíle, které na trhu proti sobě stojí. „práce s trhem“

Vývoj trhu a chování spotřebitelů a prodávajících v něm
1. éra přežití - vznik trhu a počáteční vývoj,
- nejdelší období od počátku výroby až po začátek průmyslové revoluce 1750 - parní stroj
- charakteristický rys - všechny výrobní a obchodní aktivity jsou podřízeny zachování existence společnosti
- jde o přežití jednotlivce (samozásobitele)-> směna je jen příležitostná a jsou zde nabízeny pouze přebytky
- zákazník se snaží přežít, lidé se začínají specializovat pouze na jeden obor, který poté směnují
- decentralizovaný trh (náhodná postupně domluvená směna) -> centralizovaný trh (vznik tržiště)
- trh není nasycen
- na konci éry přežití vznikají ekvivalenty peněz a následně i peníze
2. produktivní éra - růst dostupnosti zboží
- začíná nástupem průmyslové revoluce a končí kolem roku 1950
- poptávka převyšuje nabídku, která je co do rozmanitosti stále chudá
- výrobce se zaměřuje na efektivitu výroby (není nutnost marketingu)
- důraz je kladen na produkci, koncentrace a specializace výroby, mechanizace výroby
- došlo k obrovskému zvýšení schopnosti vyrábět, zvýšila se nabídka zboží na trhu, klesaly výrobní náklady, a tím i ceny, zvýšila se dostupnost zboží i pro nižší společenské třídy
3. spotřebitelská éra - nasycení trhu
- po 2. sv. válce - vojenská výroba přesunuta na spotřební zboží
- trvá dodnes, vlivem vědy a techniky dochází k nasycení trhu a začíná konečně převyšovat nabídka nad poptávkou
- boj o přežití nepodstupuje spotřebitel, ale výrobce => začíná se přemýšlet o potřebách zákazníka => výsledkem je hodně diferencovaná výroba
- pohání nás konkurence a výroba se přesouvá do terciárního sektoru a IT
Hodnocení (0x):