Registrace | Přihlásit

Diplomová práce: Boční dynamika vozidla

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Ve své diplomové práci z části navazuji na problematiku, kterou jsem se zabýval ve své práci bakalářské - Vliv pneumatik na jízdu vozidel. Cílem mé diplomové práce je lépe porozumět chování vozidel při jízdě směrovým obloukem a jeho odezvou na vyvolaný impuls.
Při jízdě vozidla zatáčkou vznikají různé fyzikální děje a pro bezpečný průjezd vozidla zatáčkou musí tyto děje nabývat přijatelných hodnot. Pneumatiky vozidla mohou na vozovku přenášet pouze omezené množství sil, jinak dochází ke ztrátě přilnavosti a výrazně se zvyšuje riziko dopravní nehody.

Pro mou diplomovou práci byla navržena sérii testů pro různé typy automobilů. Tyto testy jsou navrženy tak, aby v nízkých rychlostech otestovaly odezvu automobilu na impuls vyvolaný překážkou na vozovce. Tento děj může nastat například při přejetí uklidňovacího prvku dopravy a může mít za následek snížení stability vozidla. Nízké rychlosti jsou navrženy z důvodu bezpečného průběhu zkoušek, takže očekávané výsledky budou nabývat lineárních hodnot.

Pro mé testy budu potřebovat speciální čidla a záznamové zařízení pro sběr dat, aby bylo možné data následně vyhodnotit a porovnat. Jako senzory jsou zvoleny tříosé akcelerometry s citlivostí 2G, což je rozmezí plně dostačující pro zvolené zkoušky. Navržené testy budou provedeny na automobilech Škoda Rapid, Škoda Octavia II. generace a BMW 320d Touring a u vozidla Škoda Octavia II dojde k několika modifikacím.

Podle úspěšnosti zkoušek a jejich vyhodnocení ve vyhodnocovací fázi provedu analýzu jízdního chování nalezením pólu pohybu daných automobilů pomocí veličin vypočtených rozkladem sil z naměřených hodnot jízdních zkoušek.
V následující části porovnám provedené testy s publikovanými jízdními zkouškami nebo s provedenou simulací v nějakém softwarovém prostředí, ve kterém provedu obdobné jízdní zkoušky jako zkoušky naplánované pro reálný experiment.
Hodnocení (0x):