Registrace | Přihlásit

Státnicové otázky: Vypracované otázky ke státnicím z tematického okruhu Finance a finanční řízení podniku

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
1. Přístupy k měření výkonnosti podniku. Benchmarking - mezipodnikové srovnávání. Podstata, definice a zařazení benchmarkingu do systému řízení podniku, základní etapy procesu benchmarkingu.
Přístupy k měření výkonnosti podniku

V posledních 16 letech se zásadně změnilo konkurenční prostředí českých podniků, které byly relativně rychle vystaveny tlaku globální konkurence a jsou nuceny se restrukturalizovat.
Hlavní rozvojové trendy současné informační éry vývoje si vynutily přechod od strukturálního pojetí konkurenčních výhod dle Porterových modelů k vytváření funkční dokonalosti firmy, kterou chápeme jako schopnost firmy trvale vytvářet a udržovat konkurenční výhody. Před řešení tohoto problému stojí většina českých podniků. V procesu změn musí sehrát rozhodující úlohu management s využitím nových metod a nástrojů řízení. Významným nástrojem řízení jsou systémy měření výkonnosti podniku.
V devadesátých letech se významně prosadil přístup BalancedScorecard (BSC) amerických profesorů Kaplana a Nortona. O jeho úspěchu svědčí jeho rychlé rozšíření prakticky po celém světě. BSC zachovává tradiční finanční měřítka, ale doplňuje je o nová měřítka hybných sil budoucí výkonnosti. S jeho pomocí může management měřit hodnotu vytvářenou pro současné i budoucí zákazníky, současnou i budoucí úroveň výkonnosti interních procesů a zjišťovat jak se musí zlepšit kvality lidských zdrojů, systémů a způsobů práce jako předpoklad zvyšování budoucí výkonnosti a konkurenceschopnosti.
Přístupem BSC se inspiroval Evropský model podnikatelské úspěšnosti EFQM Excelence model, který je v současné době v Evropské unii velmi populární. Vzešel z iniciativy čtrnácti špičkových západoevropských firem, které založily Evropskou nadaci pro řízení jakosti (EFQM) s cílem zlepšit postavení evropských podniků v globální konkurenci. EFQM má odhalit místa firmy a upozornit na její slabé stránky. Model má devět oblastní, hlavních kritérií. Prvních pět se týká předpokladů pro to, aby firma byla dobrá, další čtyři hodnotí firmu z hlediska toho, čeho firma dosáhla.
Hodnocení (0x):