Registrace | Přihlásit

Studijní materiál: Zápočtový materiál z předmětu Marketingové aplikace

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
1 Druhy cenové diskriminace
1.1 Cenová diskriminace 1. stupně
Přistupuje ke každému zákazníkovi zvlášť a stanoví mu ideální cenovou hladinu dle jeho očekávání. Jedná se spíše o teoretickou alternativu, protože například náklady spojené s takovým průzkumem trhu jsou příliš vysoké. Příkladem může být stanovení individuální ceny při odborné poradenské činnosti (právník si od movitého klienta nechá zaplatit vyšší cenu).


1.2 Cenová diskriminace 2. stupně
Cenová diskriminace druhého stupně je založena na stanovení odlišných cen za různá kumulovaná množství určitého produktu. Jedná se o diskriminaci v souvislosti na prodaném množství produktu. Příkladem může být v B2B marketingu stanovení odlišných slev pro jednotlivé odběratele dle množství odebraného zboží.


1.3 Cenová diskriminace 3. stupně
Cenová diskriminace třetího stupně je založena na rozdílné elasticitě poptávkové křivky spotřebitelů. Jedná se o rozdělení spotřebitelů do různých segmentů, které mají vlastní poptávkovou křivku. Aby bylo možné cenovou diskriminaci aplikovat musí platit následující podmínky:
1. Je možné rozdělit zákazníky do odlišných segmentů dle rozdílů v cenové elasticitě poptávky. Rozdíly v elasticitě poptávkové křivky mohou být ovlivněny výší příjmů, preferencemi zákazníků či rozdílnými možnostmi nákupu substitutů.
2. Spotřebitelé nemají možnost vzájemného prodeje produktu mezi sebou - nedochází ke stírání rozdílu mezi cenami.
Příkladem může být stanovení nižší ceny pro studenty při návštěvě divadla.
Hodnocení (0x):