Registrace | Přihlásit

Státnicové otázky: Státnicové otázky z predmetu Ekonomie

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Konkurence a její význam v ekonomice

- Konkurence není tržní stav, ale tržní proces - proces, ve kterém se prosazují nejlepší firmy a ve kterém se střetávají různé zájmy různých subjektů trhu.
- Konkurence nezávisí na momentálním počtu firem na trhu, ale na otevřenosti trhu .

Je-li trh otevřený pro vstup nových firem, je to trh konkurenční
- čím více jsou trhy regulovány, tím slabší je na nich konkurence, Je-li vstup na trh volný, konkurence si najde cestu a prosadí se
- Konkurence na straně poptávky (jediný na straně poptávky - monopson)
- Konkurence na straně nabídky - dokonalá a nedokonalá konkurence (jediný na straně nabídky - monopol)

Konkurence mezi nabídkou a poptávkou = konkurence napříč trhem
· Střetávaní nabídky a poptávky na trhu
· Výrobci chtějí prodávat draho, spotřebitelé chtějí kupovat levně - protichůdné zájmy.

Konkurence na straně poptávky
· Odraz střetávání zájmů jednotlivých spotřebitelů vstupujících na trh.
· Každý kupující chce nakoupit co nejvíce zboží co nejlevněji, třeba i na úkor ostatních spotřebitelů.
· Význam konkurence na straně poptávky roste zejména v situaci, kdy poptávka převyšuje nabídku (na trhu je nedostatek zboží). Každý spotřebitel se snaž získat nedostatkové zboží → zvyšování ceny.
· Pokud nabídka převyšuje poptávku, jsou spotřebitelé v prakticky bezkonkurenčním prostředí.
· Pak konkurence mezi spotřebiteli, snaha každého z nich, aby právě on získal nedostatkové zboží, vede ke zvyšování cen
· naopak když nabídka převyšuje poptávku, význam konkurence roste na straně nabídky
...
Hodnocení (0x):