Registrace | Přihlásit

Seminární práce: Odlišnosti mezi pedagogickým a psychologickým pojetím vztahu učitel - žák

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
1) Úvod

Se vstupem do školy přijímá dítě další důležitou sociální roli, roli žáka. Dítě se musí naučit plnit celou řadu požadavků, které jsou její součástí. Jde o požadavky pro roli nezbytné, tedy vyžadované chování, a pro roli nepřípustné, tedy zakazované chování. Dítě se s nimi vyrovnává a musí regulovat své chování podle daných společenských a institucionálních norem. Zprostředkovatelem těchto požadavků ve výchovně vzdělávacím procesu je učitel. Učitel a žák proto tvoří komplementární sociální role, které ve výchovně vzdělávacím procesu vyvolávají interakci. Vytvořený vzájemný vztah určuje charakter klimatu ve třídě. Pro žáka se stává jednou z podmínek učení a pro učitele prostředkem k dosažení výchovných a vzdělávacích cílů.
Cílem této práce je zjistit, jak výše popsaný vztah interpretuje pedagogická a psychologická literatura a nalézt případné rozdíly.


2) Interakce učitel - žák



a) Sociální interakce učitel - žák

Popis sociální interakce učitel žák je založen na publikaci A. Schneiderové Vztah učitele a žáka1. Popisuje vztah učitele a žáka jako obousměrný. Učitelovo působení formuje žáka a výsledky tohoto působení mu dávají zpětnou vazbu. Nejde tedy o vztah čistě dominantní nebo jednostranně závislý, ačkoli role učitele dominantní je. Učitelova pravomoc řídit žáka je podmínkou žákova formování učitelem a výchovného procesu vůbec. Jde o dominanci ve smyslu kompetence k vytvoření podmínek nezbytných pro vzdělávání a rozvoj žáků. Klíčovými pojmy jsou zde autorita a žákovská role v rámci výchovně vzdělávacího procesu.
Interakci učitel - žák ovlivňují zejména následující tři činitelé. Jednak jde o sociální faktory, mezi které patří vliv rodiny a příbuzenských vztahů, vztahy ve třídě, pedagogický sbor a vztahy mezi jeho členy a v neposlední řadě též celospolečenská atmosféra a státní koncepce výchovy a vzdělávání. Dále se jedná o vlivy založené na osobnostních charakteristikách a vlastnostech žáka. Z této oblasti zmiňme věk a pohlaví žáka, temperament žáka a jeho sebehodnocení. Poslední skupinou faktorů jsou osobnostní charakteristiky a vlastnosti učitele, mezi kterými nalezneme věk učitele, způsob pojetí učitelské role, předpoklady pro vykonávání učitelské profese, postoje a preference učitele a další.
Hodnocení (0x):