Registrace | Přihlásit

Seminární práce: Projekt „Vyrobeno v Beskydech“ - zapojení agroturistických zařízení

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy Náhledy
1. O projektu „Domácí výrobky“ - regionální značení

1.1 Regionální environmentální centrum pro střední a východní Evropu (REC)

Regionální environmentální centrum pro střední a východní Evropu (REC) vzniklo dne 20. června 1990 podpisem Charty REC třemi zakládajícími stranami: USA, Evropskou komisí a Maďarskem. V současné době sdružuje REC 29 států a Evropskou komisi.
Hlavním posláním REC je napomáhat řešení problémů životního prostředí ve střední a východní Evropě prostřednictvím podněcování spolupráce mezi nevládními organizacemi, vládami, soukromým sektorem a dalšími environmentálními aktéry a podpory volné výměny a předávání informací a účasti veřejnosti na rozhodování.


1.2 Domácí výrobky

REC zastřešuje mimo jiné skupinu regionálních ochranných známek Domácí výrobky. U nás je od roku 2008 tato organizace REC ČR nahrazena občanských sdružením Apus, neboli rorýs.
Hlavními činnostmi této organizace je realizace vlastních projektů v oblasti životního prostředí, udržitelného rozvoje a regionálního rozvoje, spolupráce s českými i zahraničními organizacemi, environmentální vzdělávání, podpora a zprostředkování výměny informací. Jednou z hlavních tématických náplní Asusu je regionální značení výrobků .
V červnu 2008 byl úspěšně zakončen projekt financovaný grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti, který pomohl zavést značky v Moravském Kravařsku a Górolské Swobodě, a rozvinul značení v Beskydech..
Tvůrci projektu „Domácí výrobek“ si uvědomují, že v dnešním globálním světě je třeba zachovávat identitu regionů, zajišťovat ochranu přírody, místních tradic a kulturního života.
Hlavním cílem regionálního značení výrobků je zviditelnit tradiční regiony (známé např. svou zachovalou přírodou, zdravým prostředím, lidovými tradicemi) a využít jejich socio-ekonomických výhod. Do systému regionálních značek „Domácí výrobky” se od roku 2004 zapojilo již 10 regionů - Krkonoše, Šumava, Beskydy, Moravský kras, Orlické hory, Moravské Kravařsko, Górolsko Swoboda, Vysočina, Polabí a Podkrkonoší. V každém z nich vznikla regionální značka pro výrobky, která zaručuje vedle jejich kvality a šetrnosti k přírodě především jejich původ a vazbu na určité výjimečné území.
Hodnocení (0x):