Registrace | Přihlásit

Vypracované otázky: Sociální psychologie - otázky ke zkoušce

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy
1. Metody psychologie

- Pozorování, rozhovor, dotazník, co se pomocí testů měří - jaké máme verbální / neverbální techniky
- Projektivní techniky (viz. Psychologie pro Právníky) - kresba postavy, kresba stromu, začarovaná rodina do zvířat (u dětí). Projekce: promítání sebe do jiných lidí, do svých výtvorů, do obrazů,...
- Sociometrie a sociometrický test - zkoumá mezilidské vztahy ve skupinách (ve třídě, na pracovišti, atd.)
- Psychodrama - hraní rolí, různých scének, používají se při neurotických poruchách, když chceme změnit zlozvyky, příklad: manželský konflikt

2. Sociální percepce (vnímání)

Co to je: hodnocení a vnímání člověka člověkem, jak působím na druhé, jak hodnotí druzí mě.
- spíše máme tendence hodnotit jiné, než se nechat hodnotit
- hodnotí-li více pozorovatelů jednoho člověka, je výsledek odlišný (že každý hodnotil jiného), záleží kdo mě hodnotí, o jakou se jedná osobu (např. učitel).

Na čem záleží?

a) jaké má hodnotitel emoce, v jakém je stavu (aktuální psychický stav)
b) je-li hodnotitel optimista nebo pesimista (příklad: zapomenutý student v přípravně)
Chyby v sociální percepci
a) první dojem - (když půjdu na zkoušku, na návštěvu rodičů nastávající, apod.) trvání: desítky vteřin, otázka toho, jak pozitivně zapůsobit na druhé. Hodnotíme podle neverbální komunikace - řeči těla: oční kontakt (důležitý při navazování vztahů), výraz obličeje, způsob chůze, oblečení, líčení, atd.
b) haló efekt - vychází z prvního dojmu: pokud na první dojem hodnotíme někoho kladně, přidáváme další pozitiva (zamilování), nebo u učitelů: žák, negativně hodnocen, zasednutí na žáka. Z haló efektu vychází tzv. Pigmalion efekt - to co si o dotyčné osoby myslím, tak se k ní chovám a ona podle toho časem bude vypadat.
c) chyba projekce - promítání sebe, svých (hodnotících) tendencí do druhých. Jsem neúspěšný, promítám to do druhého - „Podle sebe soudím tebe“.
d) figura a pozadí - hodnotím lidi podle toho, z jaké pochází sociální skupiny, z jakého prostředí. Informace z druhé ruky - učitel: dej si pozor na támhle toho žáka, atd.
e) předsudky - tlustí lidé jsou mírumilovní, ženy jsou...(neumí couvat), muži jsou...
f) vyhýbání se krajním pólům (při hodnocení výkonu i osobnosti) - držení se střední cesty, nedávat jedničky ani pětky. Nedokázat pochválit ani zkritizovat.
Hodnocení (0x):