Registrace | Přihlásit

Skripta: Zpracování matematiky na PC

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy
1 Cílová skupina
Učební text je určen pro účastníky kurzů, studenty středních nebo vysokých škol technického zaměření, případně
pro absolventy uvedených typů škol. Předpokládá se znalost minimálně středoškolské matematiky. Cílová
skupina je vymezena zájmy a potřebami absolventa na využití počítače pro řešení matematických úloh.
2 Studijní cíle
Cílem je zvládnutí řešení matematických úloh na počítači. Schopnost uživatele vybrat si vhodný softwarový
nástroj a s jeho pomocí vyřešit určitý matematický problém. Je kladen důraz na způsob a logiku řešení, nikoliv
na detailní znalost softwaru. Učební text je zaměřen na různé způsoby zpracování matematických úloh
s důrazem na prezentaci matematických závislostí - grafy.
3 Práce s textem
Text je rozdělen do několika celků:
- popis softwarových nástrojů, seznámení s programy Excel a Mathcad
- ukázky řešení matematických úloh uvedenými prostředky
- cvičení - úkoly pro samostatnou práci
- otázky pro ověření zvládnuté problematiky

Po vysvětlení souvislostí týkajících se zpracování matematických úloh pomocí počítače následuje výběr
vhodného programu. Každý program je jiný a zaměřený trochu jiným směrem proto v kapitole Výběr softwaru je
uveden popis dvou produktů, které budou dále více popsány. Po poměrně podrobném popisu prostředí a způsobu
práce v Excelu a následně Mathcadu je uvedeno několik příkladů pro řešení matematických úloh. Tyto úlohy
jsou doplněny i o teorii. Po prostudování by měl absolvent mít představu nejen o použití programu, ve kterém
úlohu vyřešil ale i povědomí o matematických souvislostech.
Po prostudování programů a příkladů je vhodné se věnovat samostatné práci. K tomu účelu je v závěru uvedeno
několik návodů do cvičení. Pro každý program jsou dvě. Vždy první z nich je zaměřeno na pracovní prostředí a
řešení jednodušších úkolů. Druhé cvičení obsahuje úkoly složitější. Některé úkoly jsou velmi podobné řešeným
příkladům uvedeným v kapitole Matematické úlohy. U mnohých se vyžaduje samostatný úsudek a řešení na
základě důkladného prostudování předchozích informací o práci v daném programu a jeho možnostech. Pokud
student není schopen samostatně tyto úkoly plnit, musí se vrátit k předchozím textům a znovu je prostudovat. Je
vhodné si zároveň při studiu zkoušet řešit podobné nebo i stejné příklady jako jsou ve cvičeních. Velni vhodné je
modifikovat zadání a sledovat chování funkcí nebo např. kořeny rovnic.
Hodnocení (0x):