Registrace | Přihlásit

Diplomová práce: Role asistenta pedagoga při integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy
Systém a úroveň peče o zdravotně postižené jedince je výrazem sociální politiky státu, která je dána ústavou a konkrétní legislativou. Je samozřejmé, že do komplexní péče patří i zpřístupnění výchovy a vzdělávání všem jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami. Nosnou tendenci ve speciálním školství představuje vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami formou individuální integrace v běžném proudu. Abychom dosáhli plné společenské integrace jakkoli postižených jedinců, je třeba jim umožnit kromě dostupných sociálních a zdravotních služeb včetně kulturních, sportovních a rekreačních aktivit, i dostupné vzdělání a k tomu výrazně přispívá i možnost využití pedagogické asistence (Opatřilová [online]).
Cílem mojí diplomové práce je analyzovat problematiku integrace s asistentem pedagoga do základní školy u žáků se speciálními potřebami. Zjistit jaká je výchovně vzdělávací činnost učitelky a asistentky pedagoga, jak spolu spolupracují, jaké volí metody a formy výuky, jaký přístup zvolily k integrovanému žákovi.
Práce má část teoretickou a část výzkumnou. První kapitola se zabývá edukací na základní škole. Vysvětluje pojem integrace a zmiňuje podmínky integrace. Část kapitoly je věnována individuálnímu vzdělávacímu plánu. Kapitola podává také informace o asistentu pedagoga a učiteli jako významných činitelích edukačního procesu.
Druhá kapitola se zabývá teoretickými poznatky o dětské mozkové obrně a mentálním postižení. Popisuje psychologické zvláštnosti u dětí s tímto postižením. Třetí kapitola se týká problematiky poruch chování. Vysvětluje pojem porucha chování, dále se zabývá věkovými zvláštnostmi a edukací žáků s poruchou chování.
Čtvrtá kapitola je částí výzkumnou. Cílem výzkumu je analyzovat problematiku integrace s asistentem pedagoga do základní školy u daných žáků. Zjistit jaká byla výchovně vzdělávací činnost učitelky a asistentky pedagoga k těmto žákům. Stanovila jsem tyto výzkumné teze: Asistent pedagoga a učitel vždy zvolili vhodný vzdělávací a výchovný přístup k daným integrovaným žákům; Spolupráce asistenta pedagoga a učitele je vždy důležitou podmínkou vzdělávání integrovaných žáků; Rodiče sledovaných integrovaných žáků za každých okolností spolupracují se školou; Dobrá spolupráce má pozitivní vliv na školní výkon žáka, špatná spolupráce má vždy negativní vliv na školní výkon žáka.
Hodnocení (0x):