Registrace | Přihlásit

Skripta: Didaktika čtení a literární výchovy

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
CÍLE ČTENÍ A LITERÁRNÍ VÝCHOVY
Cíle předmětu čtení a literární výchova formulují osnovy jednotlivých výchovně vzdělávacích programů a další školské dokumenty. Základní cíle literární výchovy však mají obecnou a nadčasovou platnost.
Obecné cíle literární výchovy se zpravidla člení na cíle:
a) jazykověvýchovné - směřují k rozvoji čtenářských a vyjadřovacích dovedností žáků, k rozvoji techniky čtení a kultivaci mluvené řeči a písemného projevu
b) literárněvýchovné
- výchova k literatuře má formovat jejich pozitivní vztah k slovesnému umění, schopnost vnímat, prožívat, jednoduše interpretovat literární texty, má utvářet čtenářský vkus a elementární schopnost hodnocení, rozvíjet tvořivé činnosti inspirované uměleckým ztvárněním skutečnosti, rozvíjet citlivost k estetickému uchopení světa a člověka
- výchova literaturou více směřuje k vlastní široce chápané osobnosti žáka

Obecná charakteristika pojetí čtení:
- umět číst znamená rozumět tištěné a psané řeči
- předpokládá znalost grafického vyjadřování slov, tj. znalost písmen pro jednotlivé hlásky, převést je v mluvenou řeč
- vytvořit si představu o obsahu, přemýšlet o něm a zaujímat k němu vztah
- čím dokonaleji ovládá čtenář techniku čtení, tím lépe může textu porozumět
- porozumění textu závisí i na zkušenostech a vědomostech, které žáci získali ve škole a mimo ni, na celkovém vývoji dítěte, na úrovni jeho jazykové výchovy, na slovní zásobě

Prostřednictvím jazykové a literární výchovy získává žák:
- schopnost vyjadřovat své myšlení a city, vžívat se do myšlení a cítění druhých lidí
- prostředky k tomu, aby chápal význam nejdůležitějších literárních výtvorů v historii a mohl se orientovat v různých formách slovesné produkce současnosti
Hodnocení (0x):