Registrace | Přihlásit

Poznámky: Didaktika českého jazyka - specifika didaktiky, úkoly českého jazyka ve vzdělávacím programu

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy Náhledy
Didaktika českého jazyka - je teorií vyučování a vzdělávání. Jde o vědeckou pedagogickou disciplínu, která zkoumá zákonitosti vyučování českému jazyku a mateřskému jazyku. Samostatně je vyčleňována didaktika ČJ prvního stupně a didaktika ČJ druhého stupně.
Teorie vyučování - je vědeckým označením oboru. Říká nám jak učit, postihuje každé učení se českému jazyku a zahrnuje obsah, metody, formy a prostředky.
Teorie vzdělávání - říká nám čemu učit, zahrnuje obsah vzdělávání s ohledem na výukové cíle, je součástí vzdělávacích programů a součástí celého kurikula.
Co se týče vztahu didaktiky ČJ k ostatním vědám, je tato v těsném vztahu k pedagogice a jazykovědě. Dále má úzký vztah k psychologii, vývojové psychologii a neméně důležité jsou také mezipředmětové vztahy vzhledem ke kurikulu.
Cíle vyučování předmětu ČJ
• naučit žáky srozumitelně se vyjadřovat ústní i písemnou formou spisovného jazyka
• vytvořit dovednost správného hlasitého a tichého čtení
• pomocí vhodných literárních textů probouzet v žácích úctu a lásku k mateřskému jazyku a také získávat sebedůvěru
• rozvíjet kognitivní (poznávací) funkce
Úkoly předmětu
• hovořit spisovným jazykem
• rozvíjet všechny smysly
• pěstovat dovednost umět se vyjadřovat - komunikace
• vytvářet základní dovednost čtení a psaní
Systém vzdělávacích cílů - posloupnost
Zapamatování si poznatku → porozumění poznatku (jak je žák uspořádá) → aplikace poznatku (v různých situacích, v problémových situacích, řešení problému) → automatizace
Hodnocení (0x):