Registrace | Přihlásit

Poznámky: Marketing a podniková politika - stručné zápisky

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy
Podstata podniku
- Podnikání - soustavná činnost za účelem dosažení zisku a uspokojení spotřebitelů
- Základní rysy:
- Základním motivem podnikání je dosažení zisku a uspokojvání potřeb zákazníků
- Podnikání je spojeno s určitým rizikem (snaha o jeho minimalizaci)
- Každé podnikání potřebuje vstupní kapitál (vlastní nebo cizí)
- Cíl managementu je zvyšování hodnoty firmy (mimo tržního podílu a zisku také například prvenství na trhu, inovativnost ...)
- Podnikání má společenský rozměr (sociální zabezpečení zaměstnanců, potřeby celé společnosti ...)
- V podniku se rolišují 2 zájmové skupiny
- 1. Interesenti (stakeholders) = zákazníci, klienti, uživatelé
- 2. Akcionáři (shareholders)
- Podnikatel
- 18+ let, bezúhonnost, odborná a právní způsobilost
- Definován v Obchodním zákoníku
- 1. Osoba zapsaná v obchodním rejstříku mající živnostenské oprávnění
- 2. Osoba, která podniká na základě jiného než živnostenského oprávnění podle zvláštních předpisů (např. průvodcovská činnost, záchranářská služba ...)
- 3. Fyzická osoba, která provozuje zemědělskou výrobu a je zapsána do evidence podle zvláštního předpisu
- Vývoj podnikání v ČR
- 1. Do 1989
- Vysoká byrokratizace ekonomiky (centrální řízení)
- Schematické vytváření velkých ekonomických celků
- Podřízení politickým kritériím (obsazování politicky spolehlivých pracovníků do vedení firmy)
- Nadbytečné kapacity a přezaměstnanost
- Ztráta konkurenceschopnosti v důsledku izolovanosti v rámci RVHP
- Deformované ceny bez vazby na trh
- 2. Od 1989
- Privatizace jako nástroj sociálně ekonomických přeměn
- Přeměny proběhly formou kupónové privatizace, součástí vlastnických struktur se stali i minoritní akcionáři
- Aby mohli akcionáři ovlivňovat řízení firem, spojují se v sdružení akcionářů s cílem posílit vlastnickou a mocenskou pozici
- Vznik konkurenčního prostředí
- V ČR existovaly 2 privatizační koncepce
- 1. Restrukturalizovat a poté privatizovat
- 2. Privatizovat a poté restrukturalizovat
- Transformace českého hospodářství probíhala třemi základními formami
- 1. Restituce - na základě zákona
- 2. Velká privatizace - formou kupónové privatizace
- 3. Malá privatizace - odprodej podniků na základě výběrového řízení a dražeb
- Pojetí podniku
1. Cílem firmy je dosahovat zisku (prostřednictvím uspokojování koupěschopné poptávky)
2. Cílem firmy je uspokojovat koupěschopnou poptávku (a tím dosahovat zisku)
- Podmínky pro podnikání upravuje
- Obchodní zákoník
- Občanský zákoník
- Živnostenský zákon
- Insolvenční zákon
Hodnocení (0x):