Registrace | Přihlásit

Přednášky: Podniková ekonomika - přednášky

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy Náhledy
PODNIKÁNÍ
definice dle obchodního zákoníku: „soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem na vlastní zodpovědnost za účelem dosažení zisku“
další definice: „snaha podnikatele zhodnotit kapitál, který byl do podnikání vložen“ (Synek)
Charakteristika podnikání
- snaha o zhodnocení vloženého kapitálu
- uspokojení potřeb zákazníků a stakeholders
- během podnikání se čelí riziku (ze strany dodavatelů, odběratelů, daňového systému, měnového kurzu)
- na počátku podnikání se vkládá kapitál
-společenské poslání podniku = služba zákazníkovi a všem ostatním, kteří jsou s vývojem podniku spjati
Pojetí podnikání
- podnikání jako PROCES (činnost) - smyslem je vytvořit „něco navíc“, novou přidanou hodnotu (i ve formě nefinanční - např. sociální podnikání - jiný úkol než zisk)
- podnikání jako PŘÍSTUP (metoda) - způsob chování člověka - podnikavý přistup, projevuje se zájmem a snahou vytvořit něco navíc, samostatným nalézáním příležitostí, využíváním vlastním zdrojů, času, jména, dobrovolným přebíráním odpovědnosti, nesením rizika
- podnikání jako HODNOTOVÁ ORIENTACE - „podnikatelský duch“, jak si společnost váží podnikavých lidí, podnikání, podnikavého způsobu života
Mýty o podnikání
- člověk se podnikatelem musí narodit - základní povahové rysy jsou předpokladem, zbytek se dá naučit
- většina nových firem zbankrotuje - je těžké sledovat způsob zániků - může být jen změna formy
- podnikatel je svým vlastním pánem - relativní - má také své povinnosti
- kdo je úspěšný v zaměstnání, bude úspěšný i v podnikání
- vždycky si mohu založit svůj vlastní podnik - jde o příležitost a zkušenosti
Historie podnikání
- počátky - dávná historie Římanů, Egypťanů či Babyloňanů
- první snaha o právní úpravu podnikání - Chammurapiho 300 zákonů vytesaných do mramoru
- další století - drobné podnikání často označeno církví jako hříšné
- středověk - historický základ - rozvoj řemesel, vznik cechů
- předválečné Československo - rozvoj malého a středního podnikání
- po 2. sv. válce - útlum malého a středního podnikání, před únorem 1948 centrálně plánovaný systém, vyvrcholení 1953 - politická a ekonomická hlediska
- po roce 1989 - postupná transformace české ekonomiky, postupné uvolňování systému v 80. letech
- Stav po roce 1989:
podniky zatíženy celkovou byrokratizací ekonomiky (unifikované řízení), vytvořeny velké ekonomické celky - nevhodní pracovníci, nadbytečné kapacity, ztráta konkurenceschopnosti
přechod k tržní ekonomice - privatizace (restituce, malá = malé podniky a živnostníci, velká = státní podniky, kuponová), + další procesy - daňová reforma, liberalizace cen, vytvoření podmínek ke směnitelnosti koruny
Hodnocení (0x):