Registrace | Přihlásit

Vypracované otázky: Finanční řízení podniku - vypracované otázky

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy
Co je podstatou analýzy SWOT? Čím a jak tato marketingová analýza může přispět ke zkvalitnění finančního plánování podniku?

SWOT je zkratkou slov z angličtiny: Strengths (přednosti = silné stránky), Weaknesses (nedostatky = slabé stránky), Opportunities (příležitosti), Threats (hrozby). SWOT analýza tedy představuje kombinaci dvou analýz, S - W a O - T.
Každý podnik existuje v rámci vnějšího prostředí. Makroprostředí - stupeň hospodářského rozvoje země - HDP míra inflace, tržní úrokové sazby, směnný kurz, národní měny, míra nezaměstnanosti, institucionálně politické legislativní prostředí, technologické, přírodní grafické, sociální a kulturní faktory) , Mikroprostředí - zákazníci cílových trhů,konkurence, finanční zprostředkovatelé - banky, pojišťovny, leasingové a faktoringové společnosti, obchodníci s cennými papíry, podnikoví odběratelé, dodavatelé, firmy poskytující logistické a marketingové poradenství, státní orgány, odbory, média, veřejnosti, místní komunita atd.
Analýza SWOT - konkrétní rozbor hlavních vnějších a vnitřních vlivů na činnost podniku.
- identifikuje výnosové příležitosti pro daní podnikání z hlediska jejich dostupnosti, objemu, ziskovosti, časové perspektivy jejich čerpání
- odhaluje rizika a hrozby spjatá s těmito příležitostmi a relevantními rizikovými faktory vnějšího prostředí
- určuje silné a slabé stránky vlastního podniku a jeho konkurentů
- nachází zdroje konkurenčních výhod pro podnik
Připravuje analytickou bázi pro správné vymezení hlavních podnikových cílů pro budoucí plánovací období v krátkém i dlouhém období v následujících oblastech :
- investičního rozvoje,technologické úrovně podnikové výroby,firemní produktové politiky,podnikového marketingu,řízení lidských zdrojů
Předpokladem je identifikace reálně dostupných výnosových příležitostí pro příslušný podniku.
Z marketingového hlediska - problematika podnikových tržeb ( výrobní podnik :z odbytu, z prodeje vlastních firemních produktů, obchodní společnost - tržby z velkoobchodního zprostředkování či přímého prodeje). Předpokladem je znalost cílových trhů - segmentace, její kupní síla, cenová citlivost jednotlivých skupin. Analýza poptávky a tržního potenciálu cílových trhů, jejich růstovost, identifikace výnosových příležitostí v oblasti podnikových tržeb a ziskovosti. Analýza konkurence - rozpoznání strategických změn, ke kterým může v odvětví dojít, odpovídá na otázky typu - kdo je náš hlavní konkurent, v čem spočívá jeho konkurenční výhoda, slabina, čemu se vyhnout, aby nás konkurence nesmetla. Z této analýzy vyplyne porovnání se silnými a slabými stránkami našeho podniku s konkurencí ( použití diagnostických otázek, jejich účelná šíře . Tři příklady : 1 Jaké jsou vyhlášené a nevyhlášené finanční cíle konkrétního konkurenta. 2. Jaký je postoj vedení daného konkurenta k rizikům. 3. Jaký je pobídkový systém konkurenta ?.
Identifikace výnosových příležitostí podniku v oblasti tržeb a analýza konkurence bývá často spojována s aplikací marketingové analýza portfolia firemních produktů. Metoda BCG - sledované parametry tempo růstu příslušného cílového podniku a příslušné tržní podíly jednotlivých produktů vlastní firmy a odpovídajících konkurenčních substitutů. Vyplyne vyhodnocení (Ansoffova matice) výnosnosti produktů - hvězdy, dojné krávy, psi …
Informace o aktuální situaci např. v tržbách ze firemní produkty by se měly promítnout do cílů firmy v oblasti vývoje firemního sortimentu, do cílů v oblasti podnikového investičního rozvoje, operativních i dlouhodobých podnikových marketingových záměrů, plánování tržeb, ziskovosti atd.
Hodnocení (0x):