Registrace | Přihlásit

Vypracované otázky: Otázky ke zkoušce Didaktika, vypracované

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
1. Didaktika, její postavení v systému pedagogických věd a vztah s didaktikou dospělých (andragogickou didaktikou).

HISTORIE
Jan Amos Komenský
- Didaktika Magna = Velká didaktika
- podal v ní vynikající rozbor vyučování, ale řešil i problémy výchovnosti vyučování a organizace školské soustavy
- pro Komenského byla didaktika souhrn mravní výchovy, zbožnosti, pedagogiky, pravidel organizace školy
- základem byl pro Komenského talent,ale studium didaktiky může naučit dobře vyučovat
Význam Komenského spočívá ve dvou základních přínosech:
1. ve vypracování nového teoreticko praktického modelu vyučování, který v různých variantách v podstatě existuje dodnes
2. hodnocení jeho didaktiky lze chápat nejen jako veškerou nauku o výchově, ale i jako snahu vytvořit z didaktiky teoretickou disciplínu funkční pro praxi
- další didaktická díla: Škola hrou, Svět v obrazech a Metoda jazyků nejnovější
Wolfgang Radke - 17. stol.
- poprvé použil toto slovo
- didaktiku chápal jako cestu k učení = jak učit
- v jeho pojetí pojem didaktika = umění vyučovat (= něco, co je člověku dáno; vázal s talentem; zavrhoval, že by učil didaktiku)
J.J. Rousseau - zvýrazňoval aktivitu žáka a spojení školy se životem
J.H. Pestalozzi - ital, který položil základy didaktiky, spec. metodiky počátečního vyučování
J.F. Herbart - středoškolská didaktika
= pro tyto tři byla didaktika teorií vyučování
Diesterweg - pojetí přirozeného, důkladného a systematického vyučování s uplatněním názornosti
Hodnocení (0x):