Registrace | Přihlásit

Skripta: Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Obchodní akademie

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
1 Charakteristika rámcových vzdělávacích programů středního odborného vzdělávání
1.1 Funkce rámcových vzdělávacích programů
Národní program vzdělávání v České republice, tzv. Bílá kniha, a zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) zavádějí do vzdělávací soustavy nový systém vzdělávacích programů. Kurikulární dokumenty jsou tvořeny na dvou úrovních: státní - v podobě Národního programu vzdělávání a rámcových vzdělávacích programů (RVP) a školní - v podobě školních vzdělávacích programů (ŠVP), podle kterých se uskutečňuje vzdělávání v konkrétní škole. Nový systém tvorby vzdělávacích programů je pouze jedním z článků kurikulární reformy. Dalším je změna vlastního procesu výuky, její modernizace s cílem zlepšit kvalitu vzdělávání a připravenost žáků na život v 21. století.
RVP pro střední odborné vzdělávání jsou:
− státem vydané pedagogické (kurikulární) dokumenty, které vymezují závazné požadavky na vzdělávání v jednotlivých stupních a oborech vzdělání, tzn. zejména výsledky vzdělávání, kterých má žák v závěru studia dosáhnout, obsah vzdělávání, základní podmínky realizace vzdělávání a pravidla pro tvorbu školních vzdělávacích programů;
− závazným dokumentem pro všechny školy poskytující střední odborné vzdělávání, které jsou povinny jej respektovat a rozpracovat do svých školních vzdělávacích programů;
− veřejně přístupným dokumentem pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost;
− otevřeným dokumentem, který bude po určitém období platnosti nebo podle potřeby inovován.
RVP pro střední odborné vzdělávání usilují o:
− vytvoření pluralitního vzdělávacího prostředí a podporu pedagogické samostatnosti škol, a proto vymezují pouze požadované výstupy (výsledky vzdělávání) a nezbytné prostředky pro jejich dosažení, zatímco způsob realizace vymezených požadavků ponechávají na školách;
− lepší uplatnění absolventů středního odborného vzdělávání na trhu práce a jejich připravenost dále se vzdělávat, popřípadě se bezproblémově rekvalifikovat, a vést kvalitní osobní i občanský život.
− zvýšení kvality a účinnosti středního odborného vzdělávání.
Hodnocení (0x):