Registrace | Přihlásit

Seminární práce: Slovníček základních pojmů - zápočtová práce

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy
Analýza
- analýza rozptylu (variance) - statistiká metoda, jÍž se užívá k testování hypotéz o působení různých úrovní jenodho nebo více sledovaných faktorů na měřenou veličinu (resp. změnu průměru v důsledku různých pokusných podmínek). Celkový rozptyl všech výsledků se rozkládá na rozptyl mezi skupinami (např. mezi skupinou experimentální a kontrolní), rozptyl uvnitř skupin a rozptyl způsobený náhodnými chybami. Použití analýzy rozptylu je vázáno na předpoklad normality rozložení a shodnosti rozptylů v hodnocených skupinách.
Andragogika
- teorie výchovy a vzdělávání dospělých - tzv. pedagogika dospělých.
- studijní obor připravující absolventy pro práci v oblasti výchovy a vzdělávání dospělých, personalistiky aj.
Autorita
- = legitimní moc. Moc uplatňovaná v souladu s hodnotami těch, kdo jsou ovládáni, jim přijatelnou formou, která si získala jejich souhlas. Rozlišuje se autorita formální - daná hierarchickou sociální pozicí a neformální - výplývá ze svobodného uznání převahy v některé významné oblasti a pozitivního hodnocení jejího nositele. Přijetí autority významným způsobem zefektivňuje práci skupiny. Podle výsledků výzkumů (neformální) autoritu učitele u žáků vytváří zejména: způsob, jakým vyjadřuje svůj status; kompetentnost jeho vyučování; úroveň řízení činností ve třídě, tzv. management třídy; účinnost jeho přístupů k nežádoucímu chování žáků.
Behaviorismus
- Psychologický směr zastávající názor, že předmětem vědeckého zkoumání by mělo být pouze pozorovatelné, měřitelné chování organismu. Zvýrazňuje úlohu vnějších podnětů, prostředí, záměrného působení. Vznikl počátkem 20. Století v USA zásluhou J.B.Watsona jako reakce na psychologii vědomí s její hlavní metodou - introspekcí. Ve své původní podobě zůstal jen americkou záležitostí. Zato jeho novější podoba - neobehaviorismus Američana B.F.Skinnera - měla v 50. a 60. Letech širší dosah. Iniciovala zrod programového učení, lineárně programovaných učebnic a vyučovacích strojů. Behaviorismus i neobehaviorismus se odmítají zabývat vnitřními proměnnými lidské psychiky.
Hodnocení (0x):