Registrace | Přihlásit

Poznámky: Pedagogika a andragogika - poznámky z hodin

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy
Pedagogika jako vědecká disciplína

Formováná od 19. stol. Kritéria konstituování
4 kritéria:
- předmět vědy (výchova vzdělávání, vyučování)
- odborná vědecká terminologie, kterou každá věda používá (pojmy pedagogiky - kantor, učitel, žák, rodič, zkouška, škola, výuka, vyučovací hodina) postupně přibývají od 19. století a jsou tvořeny na poznatku jiných věd - psychologie, sociologie, matematika, statistika. Postupně se specializují. Na počátku 19. století vznikají samostatná pracoviště pro pedagogiku. Výzkumný ústav pedagogický - zabývá se základním školstvím a předškolním školstvím - rámcové vzdělávací plány pro oba dva typy škol ( www.vuppraha.cz ) Odborná terminologie v Pedagogickém slovníku (autor Průcha)
- metody výzkumu : a) kvalitativní výzkum (rozhovor, dotazování,výzkum životního příběhu) Pravidelně zveřejňovány, nejde o výzkum, uvádí to jednotlivec.
b) kvantitativní výzkum (zjištění co nejvíce dat a údajů - tvrdá data (přesně doložitelná - datum narození, pohlaví..atd.) anketa, statistika - každoročně zveřejňované statistiky o českém školství, které v ČR vytváří Ústav pro informace ve vzdělávání ( www.uiv.cz) počty studentů, kolik je základních, středních, vysokých škol.
- Infrastruktura výzkumu: Ministerstvo školství a mládeže (1774 - zavedení povinné školní docházky v celém světě - Marie Terezie, vzniká Ministerstvo školství a národní osvěty, které přetrvává až do ukončení 1918 je zřízeno Ministerstvo školství) Součastná ministryně Miroslava Kopicová.
NUOV- národní ústav odborného vzdělávání (NSK) vytváření rámcových vzdělávacích plánů pro střední školy, nové maturitní zkoušky - CERMAT - aby maturitní zkouška byla uznávána po celém světě. Kdy se u nás začíná povinně maturovat? 1774 (tři instituce - triviální( na každé vesnici, učilo se náboženství, škola byla šesti třídní, vzdělávací povinnost platila od 6 do 12 let, děti chodily v zimě do školy, přes léto byly úlevy, učil jeden učitel všechny třídy, výuka poměrně nesystematická) normální (ve městech, učitelů více asi 4, pouze čtyř třídní, čtení, psaní, počítání, náboženství, pak děti šly pracovat nebo mohly odejít studovat do škol řádu Jezuitů - latinské školy, pak se z nich stávají gymnázia, pak se stávají 8 letými) hlavní (v Praze a ve Vídni zřízeny, čtyř třídní, čtení, psaní, počítání, náboženství, základy věd, specializovaní učitelé)
Hodnocení (0x):