Registrace | Přihlásit

Přednášky: Materiály z přednášek k předmětu Objektové modelování

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy
Modelování firemních procesů (Business process modeling - BPM)
Nástroj pro poznání a modelování reálných procesů vybraného firemního prostředí. Snahou je identifikovat chování prostředí (aktivity), události, které v něm vznikají, role a pravidla, které v něm působí. Je to formální popis návaznosti událostí, aktivit a dalších elementů působících v prostředí. Cílem je usnadnění analýzy firemního prostředí.
Snaha pochopit, k čemu má IS sloužit a co je od něj vyžadováno.
V rámci implementace IS jsou modely BP zdrojem poznání reality, požadavků na informace a informační podporu.
Využití BPM:
BPR (Business process reengineering) - radikální reorganizace práce
BPI (Business process improvement) - lokalizace míst, kde je potřeba zlepšit provádění firemních procesů
Firemní proces - souhrn chování určitého prostředí, skládá se ze sub-procesů a úkolů
Aktivita - jednotka chování firemního procesu (workflow), má podobu úkolu (elementární chování, je prováděn jednou osobou na jednom místě a v jednu chvíli) nebo sub-procesu, který se dál dělí na další aktivity.
Událost - stimul, který spouští firemní proces, nebo jednotlivou aktivitu, může být externí nebo interní, řídí chování celého prostředí.
Aktér - zúčastněná role nebo soubor rolí, které mají odpovědnost za firemní proces, nebo aktivitu. Dělí se na externí (zákazník) a interní (jiné oddělení organizace). Typové úlohy (use case) vznikají jako reakce na potřeby firemních procesů. Funkce nového IS tak přímo vyplývají z toho, jak funguje firemní prostředí.
Charakteristiky firemních procesů
Sled činností vedoucí k dosažení cíle. Využívá zdroje - peníze, materiál, technologie…
Statická struktura - aktivity procesu jsou identifikovány organizačním místem
Dynamická struktura - aktivity procesu protínají funkční struktury
Sub-proces - část firemního procesu, která je dále dekomponována na aktivity nebo další subprocesy
Task (úkol) - jednotka chování prostředí, která není dále dělitelná
Interakce s typovými úlohami - typové úlohy vznikají jako reakce na potřeby firemních procesů
Hodnocení (0x):