Registrace | Přihlásit

Poznámky: Management jakosti výroby - výpisky ze slidů

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
1 Definice jakosti, základní pojmy
Jakost Q je měřitelná vlastnost. Je to míra splnění očekávání, nebo požadavků zákazníků na výrobek, či službu. Parametrů jakosti existuje obecně mnoho, jsou to např.
· Spolehlivost,
· estetičnost,
· dostupnost a kvalita servisu,
· míra odolnosti proti vnějším vlivům, atd.
Zlepšování jakosti znamená redukci variability výrobků a procesů.

1.1 Systémy jakosti
· TQM - USA, vznik v 70. letech
· ISO 9000:2000 - Evropa.
· Kaizen - Japonsko - životní filosofie, důraz na trvalé zlepšování.

1.1.1 TQM - Total Quality Management
Vznikl na počátku 70. let v USA, nejednalo se o nic revolučního, jednalo se pouze o uplatňování
metod orientovaných na zákazníka a jakost. Slovo TOTAL znamená vztahující se na celý proces.

Mezi základní teze TQM patří (velmi stručně)
· Vedení prostřednictvím cílů - za jakost odpovídá management, zaměstnanec je aktivní složka podniku, chyby se řeší a proaktivně odstraňují, nehledá se vina kdo za ně může.
· Podnikové zásady jakosti - podle jakých zásad pracovat, chování vůči zákazníkům1
· Dodavatelsko - odběratelské vztahy - zákazník dostane to co žádá
· Nulový počet chyb - redukce chyb ve všech sférách podniku, chyby dělá každý, hledají se příčiny, netrestají se viníci.
· Trvalé zlepšování a aktivní zapojení všech zaměstnanců - kroužky jakosti (nepovinná účast pracovníků)
· Školení pracovníků
Některé zásady převzali Japonci a dovedli k dokonalosti. To je princip Kaizen, který neznamená jen systém managementu kvality, je to jejich životní styl, neustálé zlepšování sebe sama.
Hodnocení (0x):