Registrace | Přihlásit

Studijní materiál: Tvořivé vyučování

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy
Axiomy tvořivosti (Zelina, 1996)
(axiom = tvrzení, základní věta)

1. Každý člověk může být tvořivý.
2. Tvořivost se může projevit v každé činnosti, ale ne každá činnost poskytuje člověku stejné možnosti pro tvořivost.
3. Tvořivost se dá rozvíjet, a to činností.
4. Tvořivost je těžká „práce“ člověk musí hodně znát, aby mohl něco nové a hodnotné vytvořit.

Příklady metod tvořivého vyučování
• Metody řešení problémů (problémový výklad, řešení problémových úloh)
•  Dialogické problémové úlohy (např. tvořivé dílny)
•  Metoda řízeného objevování (badatelské, výzkumné metody)
•  Inspirativní metoda (např. četba životopisů umělců, vědců…)
•  Heuristické metody (metoda sokratovského rozhovoru, brainstorming)
•  Didaktické hry
•  Aktivizující metody (situační, inscenační, dramatizace…)
•  Projektové metody

Podmínky a bariéry tvořivosti

Důležitým předpokladem pro rozvoj tvořivého jedince je zajistit prostředí, v němž najde úrodnou půdu. - požadavek, který je všeobecně uznáván, ale má často jen deklarativní podobu (zvl. ve škole).
Významná je úloha atmosféry a klimatu sociálního prostředí.
Hodnocení (0x):