Registrace | Přihlásit

Státnicové otázky: Management a marketing podniků cestovního ruchu

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
1. Strategický řídící proces jako východisko a limitující faktor marketingového procesu.

Strategický řídící proces
• je souborem činností a rozhodnutí, která vedou k formulování plánu podniku i jeho realizaci
• jeho úkolem je dlouhodobé usměrňování činnosti podniku tak, aby bylo naplněno jeho poslání a zajištěny cíle
• zahrnuje rozhodnutí a kroky s jednotným úkolem: vyvinout komplexní dlouhodobou strategii pro přežití a hospodářský růst
• aktivity řídícího procesu
1. definování poslání podniku
2. specifikace cílů a nástin strategií
3. identifikace příležitostí podniku

Strategické podnikové řízení je komplexní proces přesahující marketing. V jeho rámci určuje vrcholový management úlohu marketingu i jeho postavení v řízení organizace. Stanovuje základní podnikové cíle.
• skutečně úspěšný strategický řídící proces staví cílové trhy do centra podnikového zájmu
• moderní podnikové řídicí systémy závisí na znalosti trhu
• vzájemné souvislosti mezi strategickým řídícím procesem a strategickým marketingovým procesem ovlivňují především následující skutečnosti:

1. v podmínkách tržní ekonomiky vrcholový management nemůže řešit zásadní rozvojové úkoly podniku bez součinnosti s útvarem marketingu (zejména investiční záměry, změny výrobního programu atd). Marketing by měl předvídat:
• základní rozvojové procesy trhu a hlavní změny v kupním chování zákazníků
• očekávané konkrétní užitky a prospěchy, které spotřebitelé vyžadují
jestliže podnik chápe jako úkol strategického marketingového řízení určení
• které konkrétní užitky (výrobky a služby) by měly být pro zákazníka k dispozici,
• které trhy by měly být uvažovány,
• které strategie by měly být pro tento cíl použity,
potom je možné konstatovat, že strategický marketingový proces
• je jedním ze základních kamenů strategického podnikového řízení
• je tedy systémově propojen s řídícím procesem, existuje mezi nimi silná souvislost

2. V této souvislosti se uvažuje o roli marketingu v rámci řízení podniku v souladu s potřebami podnikového managementu. Jedná se zejména o informační systém vystihující situaci na trhu a jeho správně interpretované výsledky charakterizující potřeby zákazníků a jejich vývoj.
Je třeba vnímat systém jako celek. Výstupy z jednoho útvaru jsou vstupem pro další útvary
Hodnocení (0x):