Registrace | Přihlásit

Státnicové otázky: Vypracované státnicové otázky - Společný základ programu Ekonomika a management - předmět Ekonomie

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
1. Neoklasický model chování spotřebitele

Kardinalistický přístup (Menger, Jevons) -užitek je přímo měřitelný
Při tomto pojetí užitku teorie spotřebitele poskytuje podmínku rovnováhy spotřebitele v podobě vyrovnání mezních užitků z poslední spotřebované jednotky statku vzhledem k nákupní ceně této jednotky u všech spotřebovávaných statků. Je to vlastně konkrétní aplikace obecné podmínky dosažení rovnováhy za předpokladu substantivní racionality, kdy ekonomický subjekt v procesu rozhodování porovnává mezní přínos s mezní obětí u každé alternativy.

Ordinalistický přístup (Pareto)- užitek není měřitelný
Spotřebitel vzájemně porovnává jednotlivé spotřební koše, které se skládají z rozdílných kombinací statků s cílem nalézt ten nejlepší ze souboru dostupných možností. Preference spotřebitele při porovnávání těchto košů lze vhodně graficky znázornit pomocí indiferenční analýzy, po doplnění o příslušná omezení lze pak odvodit optimální rozhodnutí spotřebitele.
Hodnocení (0x):