Registrace | Přihlásit

Studijní materiál: Filosofické názory a komunikační dovednosti

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Tato příručka je psána primárně pro studenty doktorských programů na PřF UP v Olomouci, kteří jsou již silně motivováni a pídí se po informacích tohoto druhu. Bylo mi však velmi líto. že stejnou informaci nedostanou také studenti pracující na kvalifikačních pracích nižších stupňů. Proto jsem se nakonec rozhodl doplnit učební text také o kapitoly pro bakalářské a
diplomové práce.
Nároky na kvalifikační studentské práce rostou po celém světě. S rozvojem informačních technologii a edito vacích programuje dnes možné produkovat práce na velmi dobré úrovni nejen po věcné, ale také po formální stránce. Úspěšně obhájená práce vyžaduje od studenta nejen aby dobře porozuměl strategii vědeckého způsobu získávání nových poznátků o světě kolem nás. ale také zvládnutí řady dovedností- které ho potom zpravidla provází v celém jeho dalším životě. Kvalifikační práce typu bakalářských- diplomových nebo doktorských prací hrají tuto významnou roli v životě absolventa, a proto si zaslouží z naší strany maximální pozornost.
Při všech formálních návrzích jsem se snažil ctít přístup, aby student vždy věděl nejen jaká forma má být zvolena, ale také proč tomu tak je. České normy se poslední době velmi přiblížily mezinárodním normám a zvyklostem. Některé z nich jsou pouhými překlady. Výsledkem je průnik anglosaských zvyklostí do typografických úprav a celého systému nakládání s kvalifikačními prácemi. Ačkoliv mě osobně tato změna vyhovuje, chápu, že ne všichni ji vítají. Na druhou stranu je třeba uznat, že některé zahraniční univerzity, zejména zámořské, mají velmi propracované systémy zacházení s kvalifikačními prácemi, které jsou pro nás velmi inspirativní.
Filosofická část této příručky se pokouší ve velmi zhuštěné podobě přiblížit vývoj názorů na strategii vědeckého bádání. To není jednoduché, neboť mnohé koncepce jsou jen velmi mlhavě definovány a neexistují dva filosofové, kteří by se shodli na jejich výkladu. Proto bych prosil při čtení těchto kapitol o dávku jisté velkorysosti. Na druhou stranu se domnívám, že jsem zde zachytil všechny významné myšlenkové skoky, které často prosakují do vědecké literatury a každý vědec na ně dříve či později narazí.
Věřím, že tato příručka splní svůj cíl a pomůže zvýšit nejen formální, ale také věcnou úroveň kvalifikačních prací na všech vzdělávacích stupních PřF UP v Olomouci.
Hodnocení (0x):