Registrace | Přihlásit

Studijní materiál: Členění didaktických prostředků podle Josefa Maňáka

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Podle Josefa Maňáka (2003) jsou didaktické prostředky jedním ze základních prvků výchovně vzdělávacího procesu. Ve výchovně vzdělávacím procesu na sebe navzájem působí čtyři komponenty. Mezi tyto komponenty patří:
Obsah výuky, učivo, jeho struktura,
Učitel, vyučování, tj. zprostředkování učiva žákům, řízení jejich učební činnosti,
Žák, učení, tj. proces osvojování učiva žáky,
Didaktické prostředky, tj. učební pomůcky a technické vybavení, umožňující zefektivnit výchovně vzdělávací proces. (Maňák 2003)

Maňák rozděluje učební pomůcky podle:
a) vztahu pomůcek k zprostředkovávané skutečnosti:
× reálné jevy a předměty,
× věrné zobrazení skutečnosti,
× pozměněné zobrazení skutečnosti,
× znakové zobrazení skutečnosti.

b) hlediska jejich vývoje:
× předstrojové pomůcky,
× pomůcky spojené s vynálezem knihtisku,
× pomůcky zefektivňující lidské smysly,
× pomůcky umožňující komunikaci člověka se strojem.
Hodnocení (0x):