Registrace | Přihlásit

Studijní materiál: Politická a sociální etika - zpracované readery

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy
1. Anzenbacher, Arno: Úvod do etiky
Prof. Dr. Arno Anzenbacher
• (* 14. února 1940 Bregenz) je rakouský filosof a teolog
• od roku 1981 byl univerzitním profesorem křesťanské antropologie a sociální etiky na Katolické teologické fakultě Univerzity v Mohuči. Tamtéž je v současné době emeritním profesorem.


Normy a mravnost
• etika vždy usilovala o to, poznat co je objektivně mravě správné a snažila se to uplatnit jako sociální normu
• Normy jsou sociální pravidla jednání
právní normy - působé sociálně, jejich plnění lze vynutit, kdežto mravní žijí tím, že jsou převážně přijímání v sociálních útvarech, mravní normy jsou prvky sociálního étosu

Budeme se zabývat otázkami co je mravně správné a podle čeho člověk soudí co je správné a co není

Dialektika svědomí - věříme tomu, že to, o čem jsme ve svědomí přesvědčeni, je objektivně pravdivé, respektive správné a dobré. Kategorický nárok svědomí implikuje nárok na pravdivost či platnost.
• Na druhé straně je toto přesvědčení, jakožto moje přesvědčení ve svědomí jen přesvědčení subjektivní
• Přesvědčení ve svědomí, tedy vždy, zahrnuje protikladná hlediska objektivnosti a subjektivnosti, je to subjektivní nárok na objektivitu.
• Přesvědčení ve svědomí druhých lidí nám není lhostejné. Pokud se s někým neshodneme,
o tato neshoda zpochybňuje nárok mého přesvědčení na objektivnost, nutí mně, abych se tím rozporem zabýval, abych usiloval o jistotu a vstoupil s druhými lidmi do diskurzu a tak překonal libovolnost toho co je subjektivní, a učinil své přesvědčení obecně platným, tedy objektivně správným.
o Dialektika svědomí formuje subjektivní svědomí. - cílem je obecná platnost přesvědčení, objektivně pravdivé vědění v subjektivním svědomí - subjektivní přesvědčení o sociálně uznávaných normách
DS nám kladne před oči zásadní morální úkol, abychom se snažili o „nejlepší vědomí a svědomí“
Hodnocení (0x):