Registrace | Přihlásit

Skripta: Skripta - Řízení výuky

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy Náhledy
1 Co obecná didaktika je a o jaké didaktice pojednává tento studijní text

Cíle
Po prostudování této kapitoly byste měli být schopni:
• charakterizovat obecnou didaktiku jako vědeckou disciplínu,
• definovat vztah obecné didaktiky k oborovým didaktikám,
• popsat metody didaktických výzkumů,
• definovat základní pojmy vybraných didaktických teorií,
• uvědomit si svůj přístup k výuce tak, jak ji realizujete nebo byste chtěli realizovat.

Průvodce studiem
V současné době si mnozí přemýšliví učitelé kladou otázku po smyslu své pedagogické práce. Ze všech stran na ně útočí nové názory někdy velmi sugestivně prezentované, které místo jistoty a přesvědčení o tom, že svoji práci dělají dobře, přinášejí spíše nejistoty a pochybnosti. Kladou si otázku: „Jak je to tedy správně? To, co jsem dlouhá léta ve škole se žáky dělal v dobré víře, že dělám pro ně to nejlepší, mohu dnes zahodit?“
Odpovědˇna tuto otázku není jednoduchá. V pedagogické teorii existuje celá řada koncepcí a názorů na to, jak by vyučování na školách mělo či mohlo vypadat. V praxi je vlastně každý učitel nositelem své vlastní koncepce - říkáme, že má svoje pojetí výuky, které vychází z jeho zkušeností i teoretických znalostí.
V této kapitole vám představíme několik základních didaktických koncepcí. Jejich stručná charakteristika vám usnadní pojmenování koncepce, kterou vyznáváte sami. Nejdříve se ale pokusíme charakterizovat didaktiku jako jednu z pedagogických disciplín.
Hodnocení (0x):