Registrace | Přihlásit

Studijní materiál: Didaktika - Osobnost učitele

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Výzkumy:
• Neexistuje univerzální definice dobrého či efektivního učitele,
• Neexistuje korelace mezi učitelovou odbornou kompetencí a úspěšností vyučování,
• Zvláštnosti osobnosti, charakteru nemusí mít přímý dopad na efektivitu výuky,
• Charakteristiky učitele nemají přímý dopad na prospěch žáků (i cholerik může být dobrým učitelem),
• Délka učitelské praxe a zkušenost nezaručuje dobré výsledky - i mladý učitel může mít dobré výsledky,
• Nezáleží tolik na tom, jaké vlastnosti učitel má, ale spíše na tom, co učitel dělá a jak to dělá,
• O výchovných výsledcích nerozhoduje jen učitel - vlivy okolí, médií,
• Starší učitelé hůře zvládají stres a extrémní situace, potřebují více času na zotavení.

Profesní kompetence učitele: (Kalhous, Obst - podle Spilkové, též Vašutová)
Odborně předmětové
Psychodidaktické (vytvářet příznivé podmínky pro učení, dobré pracovní klima, řídit procesy žákova učení)
Komunikativní (ve vztahu k dětem, i k dospělým sociálním partnerům)
Organizační a řídící (plánování a projektování své činnosti, udržování řádu a systému práce)
Diagnostické a intervenční (jak žák cítí, myslí, jedná a proč, jak mu pomoci)
Poradenská a konzultativní (zejména ve vztahu k rodičům)
Reflexe vlastní činnosti (analyzovat, co, jak, jak lépe, modifikace postupů a činností
Hodnocení (0x):