Výzkumy: • Neexistuje univerzální definice dobrého či efektivního učitele, • Neexistuje korelace mezi učitelovou odbornou kompetencí a úspěšností vyučování, • Zvláštnosti osobnosti, charakteru nemusí mít přímý dopad na efektivitu výuky, • Charakteristiky učitele nemají přímý dopad na prospěch žáků (i cholerik může být dobrým učitelem), • Délka učitelské praxe a zkušenost nezaručuje dobré výsledky - i mladý učitel může mít dobré výsledky, • Nezáleží tolik na tom, jaké vlastnosti učitel má, ale spíše na tom, co učitel dělá a jak to dělá, • O výchovných výsledcích nerozhoduje jen učitel - vlivy okolí, médií, • Starší učitelé hůře zvládají stres a extrémní situace, potřebují více času na zotavení.
Profesní kompetence učitele: (Kalhous, Obst - podle Spilkové, též Vašutová) • Odborně předmětové • Psychodidaktické (vytvářet příznivé podmínky pro učení, dobré pracovní klima, řídit procesy žákova učení) • Komunikativní (ve vztahu k dětem, i k dospělým sociálním partnerům) • Organizační a řídící (plánování a projektování své činnosti, udržování řádu a systému práce) • Diagnostické a intervenční (jak žák cítí, myslí, jedná a proč, jak mu pomoci) • Poradenská a konzultativní (zejména ve vztahu k rodičům) • Reflexe vlastní činnosti (analyzovat, co, jak, jak lépe, modifikace postupů a činností